Die mening hebben de vijf voorgangers van de huidige Verkeersminister Camiel
Eurlings (CDA), zo meldt het Nederlands Dagblad zaterdag.

De oud-bewindslieden weten waarover ze praten, want ze hebben allen tevergeefs
geprobeerd een vorm van rekeningrijden in te voeren.

Autolobby
De plannen van Eurlings zullen het niet redden door een gebrek aan politieke
steun en tegenwerking van de autolobby, stellen de ex-Verkeersministers.
Kort gezegd wil Eurlings dat vrachtwagenchauffeurs in 2011 per gereden
kilometer gaan betalen en automobilisten geleidelijk vanaf 2012.

Voormalig minister Annemarie Jorritsma (VVD) noemt de plannen van Eurlings
"nodeloos ingewikkeld”. Zij is voorstander van een platte heffing, een vast
bedrag per kilometer. Ook ex-minister Tineke Netelebos (PvdA) noemt de
milieu-eisen te complex. "Daar komen ze nooit uit.”

Voormalig minister Neelie Kroes (VVD) stelt dat het draagvlak er niet echt is
en Hanja Maij-Weggen (CDA) vindt dat er te veel dingen zijn bedacht die
allemaal in het nieuwe systeem moeten. "En dat is onverstandig.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl